Nog maar één weekje!
Maar gelukkig komt daar binnenkort weer verandering in! Vanaf volgende week kan ik weer lekker veel zondagjes op de bank doorbrengen om Formule 1 te kijken. Ik ben heel benieuwd! Want er is dit jaar zoveel gewijzigd dat niemand meer kan zeggen wie de eerste race gaat winnen geloof ik.
Wijzigingen
Dit jaar zijn er door de FIA een hoop wijzigingen doorgevoerd, met als grootste uitdaging dat de teams dit jaar niet meer met V8 motoren mogen rijden maar terug moeten naar V6. Om het nog moeilijker te maken moeten deze motoren ook elektrische energie op slaan (ERS) om later weer te gebruiken. Wanneer je naar de tests keek lijkt Mercedes een hele goede job gedaan te hebben. Al redelijk snel waren teams die rijden met een Mercedes-motor in staat om racesimulaties af te leggen. De Ferrari lijkt ook redelijk betrouwbaar. Het leuke van de drie tests in de winter is dat je nooit weet hoe iedereen rijdt en Ferrari leek een heleboel te testen. Maar volgens mij ligt de Ferrari ook redelijk goed en kunnen we daar in Melbourne (bij de eerste GP) ook best nog wat van verwachten. Uiteraard zeggen beide teams dat ze nog geen idee hebben waar ze staan… en ergens is dat natuurlijk ook zo. Al denk ik dat dit de motoren zijn die het de eerste races gaan uitmaken.
Renault (en daarbij ook Red Bull) heeft het minder goed voor elkaar… Die motor lijkt nog niet heel erg goed te lopen en het is te hopen dat ze nog iets kunnen vinden voor de openingsrace in Melbourne. Er zijn wat teams geweest met een Renault-motor die een racesimulatie hebben kunnen rijden, maar dat zijn volgens mij niet alle teams. Dus het is spannend hoeveel auto’s er tijdens de eerste paar races de race uit kunnen rijden. Daar schijnt het om te gaan dit jaar… de eerste races uitrijden. Daarnaast zijn er nog wat andere dingen gewijzigd zoals de neus van de auto die veel lager moet zijn wegens veiligheidsredenen en nog wat andere dingen. Op de neuzen van dit jaar kom ik vast later nog eens terug!
Williams Martini
Echt… Dit vind ik verreweg de mooiste livery. We moesten er ook het langst op wachten maar hij is dan ook wel erg chique. Williams heeft een deal gesloten met Martini voor een aantal jaar en rijdt daarom in de ouderwetse Martini kleuren waardoor de auto heerlijk wit is met een paar blauwe en rode strepen. En crisis… Wat ziet dat er lekker uit! Hopelijk kunnen ze ook dit jaar weer wat mooie resultaten weg zetten! (Zie foto bij dit bericht, via Williams)
Marussia
Als één van de twee achterhoede teams (naast Caterham) ben ik heel benieuwd wat dit team dit jaar kan laten zien. Ze rijden met een Mercedes-motor en lijken daar goed mee uit de voeten te kunnen. Tijdens de tests waren ze regelmatig te vinden boven andere teams die het vorig jaar veel beter deden. Zelfs een aantal keren boven de Red Bull’s, die vorige jaar nog kampioen werden. Met die motor hebben ze volgens mij echt een goede in handen en ik hoop dat ze dit jaar het gat echt hebben gedicht met de concurrentie en dat ze mee kunnen gaan strijden voor punten zo nu en dan. Al is dat misschien wat zielig voor Caterham.
Van der Garde
Waar ik het eerder nog een smeekbede aan het team van Caterham deed om Giedo nog een jaar in de auto te zetten begin ik toch steeds meer te wennen aan het feit dat hij dit jaar als testrijder voor Sauber is aangesteld. Niet alleen dat, ik denk dat het ook een goede keuze is geweest. De baas van Caterham heeft eerder dit jaar al aangegeven dat als het dit jaar niet beter gaat en ze nog steeds in de achterhoede rijden het goed zou kunnen dat hij de stekker er uit trekt. Ze rijden met Renault motoren, de voorbereidingen waren niet super denderend volgens mij dus ik denk dat de kans redelijk groot is dat de stekker eruit gaat.
Daarnaast is Sauber een mooi team dat zo nu en dan wel in de punten kan rijden. Als Giedo nou kan laten zien als testrijder dat hij goede rondetijden kan rijden en de auto goed af weet te stellen kan het maar zo dat hij volgend jaar gewoon weer rijdt!
Robin Frijns
Naast Giedo is Robin Frijns dit jaar aangesteld als testrijder voor Caterham. En eigenlijk ben ik wel heel benieuwd wat hij gaat doen! Robin wordt wel gezien als talent die snel went en snel voor het “eggie” kan gaan rijden. Het is niet voor niks dat ze hem misschien ook gelijk als racecoureur zouden gaan inzetten, maar één van de twee andere coureurs kwam waarschijnlijk met iets meer geld over de balk waardoor Robin ff een stapje terug moest doen. Maar ik ben benieuwd, als hij kan laten zien hoe snel hij is weet ik niet waar hij volgend jaar staat/rijdt!
Kortom, laat maar komen dit jaar! Ik zit volgend weekend lekker vroeg klaar om eindelijk de Formule 1 weer in actie te zien!