Geluidsdagen… bah!
Persoonlijk vind ik dit dus echt dikke onzin.
Zo… dat is er uit.
Nederland telt op twee plaatsen permanente circuits, deze circuits zijn er al jaren. Zandvoort is gebouwd in 1939, in Assen is vanaf 1925 een circuit. In Assen was het circuit toen nog niet permanent maar vanaf toen werden er wel (motor)races georganiseerd. Dit houdt dus volgens mij in dat de meeste mensen die nu klagen over lawaai er zijn komen wonen nadat er een circuit aangelegd is. En helaas wordt er dan ook nog naar deze mensen geluisterd…
Sorry hoor! Maar als je in Assen of Zandvoort gaat wonen dan weet je dat daar een circuit ligt en dan weet je dus ook dat het er redelijk lawaaiig kan zijn. Tenminste, volgens mij is racesport altijd nog gepaard gegaan met redelijk veel lawaai.
Beide zijn dit circuits waar veel uitgehaald kan worden en internationale kampioenschappen gereden kunnen worden. Veel meer als dat er nu rijdt. Helaas wordt dat tegengehouden door de geluidsdagen. Geluidsdagen zijn dagen waarop een maximum wordt gesteld aan het geluidsniveau dat geproduceerd mag worden. Dit houd gelukkig niet in dat er de rest van het jaar niet geracet mag worden. Mag wel, maar dan moet het dus allemaal iets stiller.
Ter informatie: Wanneer er geracet wordt met auto’s zoals op het plaatje kost dat in totaal al drie á vier geluidsdagen i.v.m. trainingen, kwalificaties en races. Gaat behoorlijk vlug dus en helaas zijn dit wel hele gave races.
Gelukkig krijgen beide circuits dit jaar extra geluidsdagen wat in houdt dat ze volgens mij het aantal grote evenementen kunnen verdubbelen van vier naar acht per jaar. Wat mijns inziens nog veel te weinig is… Maar ik houd dan ook nogal van races. Van mij mogen ze dus die geluidsdagen gewoon afschaffen en helemaal los gaan met de races!